Monday, December 20, 2010

Beli Apa Kat Pasar Kinta



Cuti sekolah tempohari aku dan suami ke pasar kinta, ipoh...besar pasar ni..macam2 sayur, ikan, seafood, barang kering ada...rasa nak borong semua...hari ni tekak teringin nak makan yang simple2 je...nak makan yang bakar2 dan bening2....so aku dan suami ditugaskan ke pasar...nasiblah family mentuaku tak kisah makan apa aje...disebabkan dah beberapa ari dok kat ipoh makan masakan yang remeh2, so arini kami nak try masakan bakar dan rebus...

so jom tengok apa yang kami beli....

Sayur sawi ni, aku buat masak bening je, rebus main campak2 je....sedap juga makan macam ni...






Kacang bendi ni pulak aku goreng buat sambal campur telur, adik ipar aku kata sedap...





tomato, bunga kobis, limau nipis, daun limau purut, carrot, jagung muda dan sedikit kobis...
Ha kalau dah bahan sebegini rupa, korang agak aku nak masak apa ya, so ni bahan masakan tomyam...kali tomyam rebus je, sebab ayam tu dah mengeluarkan minyak dan lemak...so sedap...


Ha ni pulak ikan baji, aku pun first time dengar nama ikan ni. mak mentua aku cakap nama dia ikan baji..selain itu ada juga ikan cencaru...so semua ikan tu kami bakar, cecah plak dengan sambal kicap campur perahan limau...mmg sedap....

2 comments:

  1. emy ikan baji ni kalau tempat aku panggil tajam baji kot.....tapi tak tahu lak ikan ni sedap di bakar aku tak pernah lak cube beli sbb husb aku kata tak sedap hehehe

    ReplyDelete
  2. sedap ain...aku first time makan mak mentua aku bakar...pergg sedap..teringat2 sampai skang...mak mentua aku kata nak sedap bakar ..tp sebelum tu letak kunyit garam, kalau bakar kosong tak sedap...

    ReplyDelete